» Mijn opdrachtgevers en ik

Mijn opdrachtgevers hebben vaak één ding gemeen: ze kampen met de kostbare effecten van onopgeloste conflicten. De gebruikelijke interventies of procedures boden geen soelaas. Vaak is een werkgever, een coach, een wijkagent, een gemeentefunctionaris, een burgemeester of een veiligheidscoördinator er al veel tijd aan kwijt. Familieleden of buurtbewoners bestoken elkaar via beroeps- en klachtenprocedures of aangiftes bij de politie. En het wil maar niet lukken om het op te lossen.

Sommige situaties kunnen zó uit de hand lopen, dat ze niet meer te repareren zijn met een enkel ‘goed gesprek’. In die gevallen kan ik als bemiddelaar of formeel als mediator optreden.

Opdrachtgevers zijn gemeenten, politie, openbaar ministerie, rechtbanken, verhuurders, welzijnsorganisaties, buurtteams, jeugdzorg, onderwijsorganisaties, reclassering en andere maatschappelijke organisaties of bedrijven.

Soms zijn mijn opdrachtgevers professionals die hun eigen werk niet meer kunnen doen vanwege de veeleisende conflicten van/met hun cliënten of bewoners of onderling.

Ook werk ik bijvoorbeeld met medewerkers van buurtteams en Veilig Thuis bij conflicten die hen als hulpverlener boven het hoofd groeien of eenvoudigweg hun taken overstijgen.

Opdrachtgevers en klanten waarderen mij om mijn eigen stijl: ik toon compassie en ben betrokken. Tegelijkertijd slik ik weinig ‘voor zoete koek’. Vaak waarderen de deelnemers mijn directheid en de spiegel die ik voorhoud. Ook al komt die waardering daarvoor regelmatig pas in tweede instantie. Ik maak beslist ‘geluid’ als ik aan het werk ben en hou van mensen die zelf ook ‘geluid maken’. Mijn stelregel is dat je beter niet kunt ‘wegkijken’ of ‘eromheen praten’. Met wie dat moeilijk vindt, zal ik altijd proberen een weg te vinden om het eigen geluid te laten horen. En als het kan, mag er ook best eens worden gelachen om een conflict.

En wat als ik zelf in de spiegel moet kijken die een ander voorhoudt? Dat vind ik niet erg. Ik hou er nu eenmaal niet van als mensen ‘wegkijken’ en dat mogen anderen dus ook van mij verwachten.

De gedragsregels voor de MfN-mediator kun je hier downloaden, het MfN-reglement hier, de toelichting op het reglement hier en mijn flyer hier